6 ingrediente pentru succesul unei campanii umanitare. Unde succes egal donatori. Mulţi donatori.

Case Study: Vieţi Impletite, Fundaţia Renaşterea

Săptămâna trecută, mi-a atras atenţia o campanie umanitară mai puţin obişnuită. Pe scurt, poţi să-ti donezi părul în scopul realizării de peruci pentru femeile care îl pierd în lupta împotriva cancerului la san.

Inedita iniţiativă s-a încăpăţânat să-mi bântuie gândurile până peste noapte, până a doua zi de dimineaţă, până când am pus mâna pe telefon şi mi-am făcut o programare la un salon partener al campaniei.

Şi am facut-o, a doua zi am fost până acolo şi am renunţat la 32 de cm din părul meu, pe care îl iubesc şi care mi-a fost alături, aşa luuung, în ultimii mulţi ani.

 

IMG_1122

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fiind intrigată de rata mare de raspuns la call-to-action-ul campaniei dar şi de propria-mi reacţie, am zis să iau un pic la analizat fenomenul şi să subliniez câteva principii de funcţionare ale unei campanii umanitare de succes. La ce bun acest subiect? Păi, in Romania sunt (prea) multe nevoi în acest sens, cauze umanitare care au nevoie de susţinere cu know-how. În plus, abordez tema aceasta pentru că ştiu cât de sceptici suntem noi romanii, dar în acelaşi timp cât de dispuşi să “punem umarul”, să facem bine. Şi atunci e mandatory să ştii “pe ce butoane trebuie să apeşi”.

E o temă interesantă şi pentru că, nu peste multă vreme, acţiunile CSRistice vor deveni obligatorii în mediul business.  Iar asta mi s-ar parea firesc; atâta timp cât trăim vremuri capitaliste, să le acordăm corporaţiilor responsabilitatea cuvenită asupra calităţii vieţii.

 

Principiile de mai jos pot fi extrapolate la orice campanie umanitară cu donatori  persoane fizice:

1 Empatie

Empatia, sau alinierea cu cauza, este cheia unei campanii umanitare. Iar solidaritatea feminina este butonul care a declanşat raspunsul la call-to-action-ul campaniei. Să ceri unei femei să renunţe la cel mai de preţ accesoriu de frumuseţe, părul, este un obiectiv mai mult decât îndrăznet. De aici şi frumuseţea comunicării, transforma provocarea (de a determina femeile să se tundă) în mesajul campaniei “importanţa părului în (lupta pentru) viaţa unei femei”.

vieti impletite

 

 

2 Emergenţa

Gradul de urgenţă al cauzei propagate este cel mai puternic trigger, în orice campanie umanitară. Şmecheria este să poţi transforma, prin discurs, o cauză care aparent este lipsită de emergenţă, într-una cu importanţă critică.

Mulţi ar fi putut spune “ce mai conteaza că nu ai păr când te lupţi pentru viaţa, nu e o cauză atât de urgentă”. Însă, (numai) o femeie ştie cât de important e să ai încredere în tine atunci când pleci la luptă, iar părul nostru, într-un mod aproape mistic, e o sursă de putere.

Un tool care iarăşi conferă calitatea de emergenţă este countdown-ul zilelor de campanie de pe site-ul fundaţiei.

zile ramase

 

3 Mecanism de donare instant

Toţi oamenii sunt programaţi să facă bine. De aceea când vine vorba de “making the world a better place” sunt mulţi cei care ar răspunde pozitiv, mai ales dacă am putea schimba lumea din câteva click-uri sau cu un sms.

Iată de ce e musai ca mecanismul de participare să fie cât mai simplu, din puţini paşi, să implice cât mai puţin efort pentru donator şi ideal, donaţia să se producă instant.

Campania Vieţi Împletite este relativ uşor de accesat. După câteva search-uri pe net şi un telefon de programare pentru bravecut eram gata.

Deasemenea, campania oferă posibilitatea donaţiilor în bani, direct pe site-ul fundaţiei, indicând transparent scopul banilor şi necesarul vizat.

suma donata

 


4 Rezultate măsurabile

O campanie umanitară de succes are rezultate palpabile. Mai mult, traduce efortul donatorului în rezultate:

à 900 de lei = manoperă pentru o perucă

à 5-7 donaţii în codiţe păr, de minim 20 de cm = material pentru o perucă

În cazul campaniei Vieţi Împletite, tratamentul vizual al conceptului creativ indică rezultatul efortului donatoarei. Îmi place punga în care se depozitează codiţele de păr, care sugerează cum părul donat ia forma perucii.

Am observat că donaţiile palpabile generează o rată de răspuns mai mare decât cele în bani, sau cel puţin o mobilizare mai vizibilă. Maratoanele, concertele caritabile, donaţiile în produse, în muncă, în know-how, sunt forme ale campaniilor umanitare ce mobilizează mai uşor susţinători.

punga

 

 

5 Call-to-action memorabil

“Îţi faci un Brave Cut?” sună bine şi face apel atât la curajul donatoarei cât mai ales la curajul luptătoarei.

 

6 Co-participarea

O altă reţetă pentru atragerea donatorilor într-o campanie este co-participarea. Atunci când persoane pe care le cunoşti si le stimezi participă la o cauză, se produce transferul de încredere.

Din acest motiv, cea mai uzitată şi eficientă soluţie este angrenarea endorser-ilor, persoanelor publice cu o imagine relevantă pentru cauza umanitară propagată.

Alături de endorseri, social-media joacă cel mai important rol în propagarea unei campanii umanitare “vie”, care creşte organic datorită transferului de încredere obţinut prin participarea cunoscuţilor şi prietenilor.

 

 

coparticipare

IMG_1220


 

Fie că vorbim de strâns bani pentru hrănirea pisicilor maidaneze de la bloc sau proiecte de amploare care salvează vieţi, cam acestea ar fi cele mai importante trăsături de care trebuie ţinut cont atunci când construieşti o campanie umanitară.

Pentru că sunt atât de multe cauze care impresionează, dar nu la fel de multe cauze care te determină să acţionezi, închei prin a-mi exprima dorinţa unui număr cât mai mare de campanii umanitare încununate cu success, unde succesul (întotdeauna) se traduce prin donatori, mulţi donatori.

Şi le urez spor colegilor de industrie, din fundaţii şi asociaţii, dar şi oamenilor obişnuiţi ce vor să facă un pic mai bine pentru cei în nevoie.

 


 

Info campanie:

Campania Vieţi Împletite se derulează pentru încă 46 de zile, vizibile într-un countdown pe site-ul campaniei (① bilă albă).

Cei care vor să doneze păr pot să se programeze la unul dintre saloanele partenere pentru un bravecut gratuit (② bilă albă pentru lipsa costurilor suplimentare din partea donatorului). Saloane partenere – Beauty District Victoriei, Şoseaua Nordului, Stejarii.

Cei care vor să doneze bani pentru manopera perucilor (indică clar scopul donaţiei – ③ bilă alba), o pot face prin transfer bancar sau plată cu cardul online, direct pe site-ul Fundaţiei Renaşterea.

 

 

1 Comments

  1. AndreeaPetrescusays:

    Iata ca am citit un mesaj foarte bun prezentat intr-un mod dificil de aflat in netul din Romania. Acum, dupa ce am gasit acest articol, vreau sa va spun ca in acest weekend trecem la ora de iarna, o stiati deja. Daca tot se trece ora, macar reglati-va ceasul dupa ora exacta pentru a nu intarzia sa ajungeti la timp unde aveti de mers. Multumesc!

Leave a comment

Please be polite. We appreciate that. Your email address will not be published and required fields are marked